تاریخ انتشار: سه شنبه 1400/02/28 - 13:19
کد خبر: 395623

قاسمی در سومین نشست قرارگاه روشنگری «ایران قوی» بسیج دانشجویی مطرح کرد؛

برجام یک تصمیم حاکمیتی بود/ به‌دنبال احیای مجدد بازار بورس هستیم/ مخالف مذاکره با آمریکا نیستم

برجام یک تصمیم حاکمیتی بود/ به‌دنبال احیای مجدد بازار بورس هستیم/ مخالف مذاکره با آمریکا نیستم

وزیر نفت دولت دهم گفت: امروز بیشتر آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی ما ناشی از اقتصاد است. اگر ما بتوانیم این مسئله را حل کنیم، خیلی از قضایای ما حل خواهد شد. در بین کاندیدا‌های موجود کدام سابقه دیپلماسی طولانی و ارتباط با کشور‌ها دارند؟ بنده سال‌ها با کشور‌های مختلف خصوصا کشور‌های همسایه، مراودات زیادی داشتم. بنده مخالف مذاکره با آمریکا نیستم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سومین جلسه از سلسله جلسات قرارگاه روشنگری ایران قوی، به همت بسیج دانشجویی تهران بزرگ با حضور رستم قاسمی، وزیر نفت دولت دهم و کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری و با حضور دانشجویان و پرسش و پاسخ انتخاباتی، در سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد.

بخش اول: تحلیل و راهکار شما برای اینکه نقدینگی به سمت تولید برود و همین طور مسئله ارز چیست؟

رستم قاسمی در بخش اول نشست گفت: تولید یک مقوله بزرگ و بخشی از رونق اقتصادی آن است. تولید ابعاد مختلفی دارد که در هر کدام بحث‌هایی وجود دارد. دولت قبل، نقدینگی را با حدود ۴۶۰ هزار میلیارد تومان به دولت یازدهم تحویل داده شد و مشاهده می‌کنیم که این نقدینگی به شدت در این دوران افزایش پیدا کرده است. یکی از راه‌های هدایت نقدینگی به تولید، بازار بورس بود که متأسفانه به دلایل مختلف این اتفاق به درستی نیفتاد و ضعف‌های زیادی داشت و بسیاری را متضرر کرد. راه‌های دیگری هم در زمینه تولید وجود دارد مانند بازار و تقویت آن که فعلا مورد بحث ما نیست.

وی در ادامه افزود: برای نقدینگی دو روند مالی وجود دارد. یکی بانک‌ها و یکی بازار سرمایه هست. متأسفانه ساختار بانکی کشور ما بر اساس پول، تنها با ارزش ۲۰ تا ۳۰ درصد کار می‌کند و این یک ضعف در فضای داخل و خارج از کشور است. سخت‌افزاری که امروز در زمینه تولید در کشور داریم، از اروپا کمتر نیست. استعداد و ثروت و نیروی انسانی نیز به فراوانی وجود دارد و تنها اشکال این قضیه ساختار بانکی ماست. ساختار بانکی ما اگر قابل اصلاح بود، اصلاح می‌کردند و باید ریل سیستم بانکی کشور به کلی تغییر کند. کار دوم نیز احیای مجدد بازار بورس می‌باشد. باید بررسی کرد و اشکالات اساسی بورس را پیدا کرد و برای آن راه‌حل پیدا کرد.

قاسمی بیان کرد: در صحبت‌های مسئولین مختلف دولتی، سود این کار برای مردم تضمین شد و مردم را تشویق کردند. یک روز یکی از عوامل شرکت هپکو پیش من آمد و گفت شرکت تعطیل است، ولی در بازار بورس به کلی رشد مثبت داشته است و واقعا باید پرسید این اتفاق چگونه میفتد؟ حفظ بازار بورس و نگه داشتن اعتماد مردم در این قضیه کار بسیار سختی است. پروژه‌ها و طرح‌هایی که می‌تواند در بورس سرمایه‌گذاری شود، در کشور ما زیاد وجود دارد، ولی از آنان استفاده نمی‌شود. باید برای بورس طرح‌های پربازده و واقعی در نظر گرفته شود و اعتماد مردم را به صورت ویژه جلب کرد.

وزیر نفت دولت دهم، اظهار کرد: نظام تأمین اجتماعی یا بیمه‌ای ما قابل اصلاح نیست و ریل باید به کلی تغییر پیدا کند. بنده برای حکمرانی دو مؤلفه را لازم می‌دانم. اول مؤلفه اقتدار و دوم مؤلفه ساختار است. تا اقتدار نباشد، ساز و کا‌ها فایده‌ای نخواهد داشت و باید در همه حوزه‌ها اقتدار وجود داشته باشد. ما خیلی از روش‌هایی که استفاده می‌کنیم، مربوط به سال‌ها پیش است و باید اصلاح شود.

وی در پایان بخش اول گفت: از عوامل مهم تورم، کسری بودجه است که ما هر سال به صورت پنهان با آن سروکار داریم. بودجه دولت یک ترازو است که ک طرف آن هزینه و یک طرف آن درآمد است. در حال حاضر هزینه کفه سنگین این ترازو است. ما باید در همه زمینه‌ها صادرات را افزایش دهیم و همچنین ساختار مالیاتی ما باید به کلی تغییر کند. ما باید به جایی برسیم که برنامه هدفمند برای واردات و صادرات داشته باشیم. به دست آوردن بازار سخت نیست و تنها حفظ آن سخت است. ما یک زمانی به عراق مرغ صادر می‌کردیم، اما در حال حاضر برای داخل مشکل کمبود مرغ داریم؛ بنابراین برای کشور باید درآمد ایجاد کنیم و این مسئله باید در همه‌ی برنامه‌های ما وجود داشته باشد.

بخش دوم: تحلیل و نظر شما در رابطه با مسائل سیاست خارجه و مقوله تحریم‌ها چیست؟

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری در بخش دوم بیان کرد: کاندیدا‌هایی که امروز مطرح هستند، یک سوابق دیپلماسی در فضای بین‌المللی دارند. بنده در زمان مسئولیت در ریاست اوپک، با کشور‌های مختلفی مراوده و مذاکره داشته‌ام و تجربه‌ای در حوزه دیپلماسی اقتصادی داشته‌ام. راه حل مسائل کشور در داخل وجود دارد و نمی‌توان به صرف خارج به این مسئله نگاه کرد. به عبارتی همه مشکلات ما، مشکلات تحریمی نیست. امروز آن کشوری در جهان اقتدار دارد که توانمندی اقتصادی داخلی دارد. روزی که صنعت کشور ما تعطیل شد، بسیاری از کالا‌ها را وارد می‌کردیم.

او در ادامه گفت: برجام یک اتفاق خوبی در کشور ما بود و به دنیا و مردم عزیز ما اثبات شد که آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند. آنجایی که ما گفتیم برجام یک تصمیم حاکمیتی است، منظور یک نرمش قهرمانانه است. ولی متن برجام و توافقات به شدت بد بسته شده است. در حال حاضر برجام نیز برگردد، به حال ما تفاوتی نمی‌کند. خیلی از شرکت‌های خارجی مثل توتال که وارد ایران شدند، متوجه شدند که اصلا در ایران نمی‌توانند سرمایه‌گذاری انجام دهند. اولاً همه تحریم‌ها باید برداشته شود. آمریکایی‌ها میدانند در صورت بروز جنگ، تمامی منافعشان در منطقه به خطر خواهد افتاد و هیچ موقع اینکار را نمی‌کنند. برای جنگ اقتصادی باید شجاعت وجود داشته باشد، ولی در حال حاضر این شجاعت وجود ندارد.

بخش سوم: برنامه و راهکار دولت شما برای مسئله بهداشت و درمان خصوصا با توجه به بیماری کرونا چیست؟

رستم قاسمی در بخش سوم گفت: سه مقوله مهم در زندگی مردم تأثیر به سزایی دارد که عبارتند از سلامت، معیشت و امنیت. کشور ما امروزه ما ظرفیت بسیاری در مقوله سلامت دارد و باید از آنان استفاده شود. ظرفیت نیروی انسانی و توانمندی و حتی زیرساخت‌های لازم وجود دارد. به عبارتی ما نیازمند یکسری تصمیمات درست در این زمینه هستیم. در حوزه سلامت برنامه‌ها و سند چشم انداز بسیار خوبی داریم که فقط باید درست اجرا شود. سیاست‌های کلی نظام در تمامی حوزه‌ها خصوصا در حوزه سلامت و خانواده وجود دارد، اما اجرا و عمل نمی‌شود.

وی در ادامه این بخش افزود: در حوزه کرونا، اولین مسئله کنترل توسعه کرونا است و بتوانیم آن را مهار کنیم. در این حوزه باید به متخصصن کشور اعتماد کامل داشته باشیم و به تصمیمات آنان عمل کنیم. مسئله دوم، موضوع درمان و پیشگیری از بیماری است که برای آن باید برنامه‌هایی ریخته شود. میزان کمک‌هایی که دولت افغانستان به مردم در زمان کرونا کرد، از ایران بسیار بیشتر بود.

وزیر نفت دولت دهم اظهار کرد: طرح تحول سلامت بسیار خارج از برنامه بود و در برنامه پنجم و ششم توسعه وجود نداشت. در برنامه‌های توسعه قرار بر این بود که بیمارستان‌ها را خودکفا کنیم و این مسیر کاملاٌ برعکس طرح تحول سلامت بود. به نظر بنده باید به جایی برسیم که مردم دغدغه سلامت نداشته باشند و همه چیز برایشان مهیا باشد و باید امنیت سلامت را برای مردم به صورت کامل تأمین کنیم؛ بنابراین در حوزه نظام سلامت نیز کشور نیاز به ریل‌گذاری و تحولی جدید می‌باشد.

بخش چهارم: برنامه و راهکار عملیاتی برای مسئله ازدواج و جمعیت و خانواده چیست؟

رستم قاسمی در بخش چهارم بیان کرد: اگر ما به این شیوه فعلی جلو برویم، پرونده جمعیت ایران به زودی بسته خواهد شد و این مسئله برای کشور ما خطرناک خواهد بود و باید اصلاحات اساسی صورت بگیرد. بیشتر مشکلات و مسائل ازدواج و طلاق مربوط به مشکلات اقتصادی است. اگر مسئله اقتصاد حل نشود، مسائل دیگر مثل ازدواج هم حل نخواهد شد. ما در دولت دهم چهار میلیون مسکن متناسب با نیاز ساختیم، ولی در حال حاضر یک کسری بسیار شدید در حوزه مسکن داریم. تا مسکنی نباشد، ازدواجی شکل نمی‌گیرد. مسکن از وظایف اصلی دولت است و باید برای آن برنامه وجود داشته باشد. اولین اقدام من این خواهد بود که به جای مسکن‌سازی، شهرسازی بکنیم. هر دولتی بخواهد اقتصاد خود را اصلاح کند، از جمله اولین اقدامات آن باید در زمینه مسکن باشد و این مسئله به اشتغال نیز کمک خواهد کرد.

وی تأکید کرد: از جمله اقدامات برای جوانان تأمین اشتغال و مسکن جوانان است که اگر این مسائل حل شود، خیلی از قضایای دیگر حل خواهد شد. برای زمینه فرهنگ خیلی اقدامات جدی باید شکل بگیرد. بخش عمده‌ی مشکلات ما ناشی از مسائل اقتصادی و بعد از آن فرهنگی و اجتماعی است. در حال حاضر بخش قابل توجهی از مسائل ما متوجه مسائل اقتصادی است تا مسائل فرهنگی و اجتماعی. دولت ملزم است ابزار‌هایی به کار بگیرد که زنان بتوانند در جامعه مشغول به کار شوند؛ و این باید در کنار آن وظیفه مادر بودن، زنان است و باید سیاست‌های تشویقی درنظر گرفته شود. به نظر بنده کار‌های بسیار زیادی وجود دارد که سخت نیستند و زنان می‌توانند آنان را انجام دهند.

بخش پنجم: برنامه و رویکرد‌های شما در قبال مسائل سیاست داخلی و مردم چیست؟

رستم قاسمی در بخش پایانی اظهار کرد: بر اساس آمار‌های موجود ۹۰ درصد مردم واقف هستند که مشکلات ما از اقتصاد است. مقام معظم رهبری حدود هشت سال است که نام سال را مباحث اقتصادی می‌گذارند. امروز بیشتر آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی ما ناشی از اقتصاد است. اگر ما بتوانیم این مسئله را حل کنیم، خیلی از قضایای ما حل خواهد شد. در بین کاندیدا‌های موجود کدام سابقه دیپلماسی طولانی و ارتباط با کشور‌ها دارند؟ بنده سال‌ها با کشور‌های مختلف خصوصا کشور‌های همسایه، مراودات زیادی داشتم. بنده مخالف مذاکره با آمریکا نیستم. اما باید کاری کنند که ما بتوانیم به آنان اعتماد کنیم. ما نیازمند به ارتباط با همه مردم دنیا هستیم و ارتباط ما به گونه‌ای هست که کشور‌های زیادی به ما نیاز دارند.

وی در پایان افزود: ما کل کشور را سیاست‌زده کردیم و قوه مجریه از وظیفه اصلی خود فاصله گرفته است. ما در کشورمان حزب نداریم و نمی‌توانیم به برنامه‌های آنان رأی دهیم و در مجلس شورای اسلامی نیز بدین نحو است. رئیس جمهور، رئیس دستگاه اجرایی کشور است و خیلی از سیاست‌گذاری‌ها مربوط به این جایگاه نیست. اگر کنش بین دستگاه‌ها جواب میداد که در این یکسال و کنش بین مجلس و دولت باید به نفع مسائل کشور می‌شد که این اتفاق نیفتاد. بنده در حوزه‌های مختلف هم کار سیاست‌گذاری و هم اجرا، انجام داده‌ام. مسئولیت‌های بنده به نحوی بوده است که بعضا با مردم در ارتباط نبوده‌ام و بیشتر در سفر‌های خارجی بوده‌ام. در کل باید گفت امروز دال مرکزی سیاست کشور، اقتصاد است و به معنی بی‌ارزش یا بی‌اهمیت‌رودن حوزه‌های دیگر نیست. بنده به دنبال این هستم که هر جای انقلاب، لازم به کار دارد، بروم و خدمت انجام دهم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مربع مدعیان صعود به لیگ برتر+جدول لیگ
پیام خداحافظی خطیر: برای ۵ فینال باقی مانده هم قسم شویم
تحویل غرفه‌های ناشران نمایشگاه کتاب آغاز شد
اقدام ویژه وزارت علوم برای جذب دانشجویان آمریکایی اخراجی حامی فلسطین
اعلام آمادگی دانشگاه علامه برای آموزش زبان فارسی و بورسیه دانشجویان آمریکایی اخراجی حامی فلسطین
پیدا شدن ماهواره‌ای که ۲۵ سال گم شده‌ بود
برگزاری نشست پیگیری اجرای مهمترین طرح‌های ریلی کشور با حضور رئیسی
سردار شیرازی: عملیات وعده صادق شکافی بزرگ بر پیکره رژیم صهیونیستی وارد کرد
ادای احترام تکاوران تیپ ۲۵ ارتش به معلمان +فیلم
گفت‌و‌گوی هنیه با وزیر خارجه قطر و رئیس سازمان اطلاعات مصر در خصوص آتش‌بس
آب پاکی بایدن روی دست معترضان: در سیاست‌ها تجدیدنظر نمی‌کنیم
سازمان ملل: بازسازی غزه ۸۰ سال طول می‌کشد
رئیس مرکز آمار ایران تغییر کرد
جزئیات لحظه پیدا شدن یسنا توسط امدادگر کایت سوار هلال احمر +فیلم
وحشت‌آفرینی شرور سابقه‌دار در غرب تهران
اوسمار نمی‌تواند بازیکنان را کنترل کند چون...
اعلام شد؛‌فهرست مشترک جبهه پایداری و شانا برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
نمی‌توانیم بگوییم «یسنا » ربوده شده یا نه !
دانشگاه شهید بهشتی ،دانشجویان آمریکایی اخراجی را بورسیه می‌کند
«یسنا» دختر ۴ساله کلاله‌ای زنده پیدا شد
لیست نهایی جبهه انقلاب جهت مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top